laupäev, november 19, 2016

Väsimisest ja puhkamisest

On november. Pimedad õhtud ja vihma sajab. Maa on must ning märg, päike näitab end harva. Minu jaoks üks raskemaid kuid, mis samas möödub alati nii kiiresti. Järelikult on ka sellist aega vaja. Olen ühe raamatu läbi lugenud, loenguid kuulanud, pokkeris käinud, ujulas sulistanud, töötegemist nautinud, huvitavaid inimesi kohanud, ennast tundma õppinud, sünnipäevadel käinud, kontsertil tantsinud, keskerakondlastega ühte taksosse sattunud (see oli lõbus vestlus) ja palju muud. Ei saa siis ju öelda, et kehva kuu?

Töötan Tammsaare Ärikeskuses, mis üritab luua sellist omanäolist kontorihoone elu. Seal korraldati oma sügislaat ning nüüd ka tasuta loeng "Väsimisest ja puhkamisest", mida pidas Kristjan Port. Hoone moto on "Tee tööd ja näe vaeva, siis tuleb ka armastus". Selle juurde kulub veidike puhkamist ka ära, nii et loeng oli omal kohal. Kristjan Port tõi palju teaduslikke selgitusi, samuti rääkis juba teadaolevaid asju, kuid kokkuvõttes hästi veedetud kaks tundi. Märkmed loengust:

  • töö kvaliteeti osatakse hästi mõõta, on loodud ISO standardid ja palju muud, kuid kuidas mõõta puhkuse kvaliteeti?
  • evolutsiooniliselt on inimene arenenud nii, et energiat saada tuleb kiiresti ning loovutada aeglaselt. Seega kilokaloreid kulutada on palju raskem kui neid sisse süüa. 
  • üksinduse tõttu sureb rohkem inimesi kui ülekaalulisuse tõttu.
  • tahtejõud ei ole lõputu, ühel hetkel saab see ikka otsa. Just seetõttu on šokolaadid paigutatud poodides kassade juurde - selleks hetkeks on tahtejõud otsas ja stress nõuab süsivesikuid.
  • parim töökvaliteet/efektiivsus on mõõduka erutuse/stressi olekus. Nii kui inimene jõuab optimumist üle, tuleb väsimus ja ebaefektiivsus, seega tark on hoida ennast õiges staadiumis ning mitte sattuda väsimusse. Vt ka Yerkesi-Dodsoni seadust
  • aju vajab palju energiat ja on aeglane, seega suure stressi seisundis lülitab keha aju välja, et kiiremini tegutseda. 
  • keha jaoks parim aeg trenniks on päeval 12st 3ni.
  • kiirustame läbi elu selle asemel, et sellest osa saada. Miks?
  • meil pole aega keset pisikesi pinnapealseid probleeme arutleda, rääkimata oodata ja kuulata vastuseid suurtele küsimustele - mida ma tegelikult tahan, kas olen õnnelik jne.
  • sülearvuti põhjustab - kortsus kaelad, lottis lõuad, madal spermaarv...
  • ei tasu keskenduda mingist harjumusest lahtisaamisele, vaid pigem uue käitumise omaksvõtmisele ning seda tasub teha väikeste sammude ning lühikeste eesmärkide (~3 nädalat) haaval.
  • istumine tapab. 11 h istumist päevas lühendab elu 40% tõenäosusega umbes 3 aastat. S.h. õhtune trenn ei kompenseeri päevast istumist. 
Mõned slaidid ka:




Kommentaare ei ole: